Deugt niet! Onvoldoende!

De onderwijsinspectie laat weer eens iets van zich horen. Eerst sijpelen de opmerkingen door, dat de basisscholen te laag adviseren bij de keuze voor het voortgezet onderwijs en nog geen week later krijgen diezelfde leerkrachten voor hun kiezen, dat het niveau van de groep 8 leerlingen ver beneden peil blijft bij het lezen, de taal en het rekenen. En meteen smijt de hoofdinspecteur eruit, dat het onderwijs volledig op de schop moet.

Als extraatje gooit zij er nog eens bovenop, dat de Coronacrisis ook niet echt heeft geholpen.

Wat zit er toch een hoop onrecht in dit soort opmerkingen en publicaties.

Het feit, dat de inspectie voor het onderwijs überhaupt deze conclusie kan trekken is op zich al een wereldwonder. Door de nieuwe manier van inspecteren komen die rijksinspecteurs de scholen immers al bijna niet eens meer binnen. Alles moet door de besturen via de digitale snelweg worden aangeleverd en zo’n inspecteur komt alleen langs als het meestal al te laat is.

Misschien moet het onderwijs niet op de schop, maar de onderwijsinspectie zelf. Als die inspecteur weer eens echt zou meemaken hoe een school werkt en hoe de scholen worden aangestuurd, dan zou hij of zij (meestal zij) ook weer zien hoeveel onnodige en overbodige prut aan extra leerstof op de bordjes van de leerkrachten is gegooid. Naast vakken als ‘burgerschapszin’, sociale redzaamheid en bevorderen lichamelijke en psychische gezondheid voor zichzelf en anderen doen we tegenwoordig ook aan gedragstraining vanuit respect voor de waarden en normen.  Overigens werden de meeste van deze zaken vroeger gerekend tot de taak van de ouders.

Ik zeg niet, dat die vakken geen nut hebben. Ik zeg wel, dat ze ten koste gaan van de beschikbare tijd voor de vakken waarover de rijksinspecteur nu struikelt.

Maatschappij kies nu eens wat je echt aan die basisschool wilt onderwijzen! En hou op met ontkennen, dat de beschikbare tijd niet echt heel ruim is.

Kies!

Gepubliceerd door hermanstel55

Ik ben gepensioneerd directeur van meerdere basisscholen in het westen van ons land. Mijn werk heb ik meer dan 44 jaar met heel veel plezier en enthousiasme uitgevoerd. Op het fanatieke af. Ik heb veel veranderingen in het onderwijs moeten meemaken. En de meeste waren helaas geen verbeteringen. In mijn meer dan 44 jaar ‘in het onderwijs’ heb ik mijn ooit zo prachtige vak totaal kapot zien gaan. Momenteel besteed ik een deel van mijn vrije tijd aan het werken als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Begonnen als chauffeur en hulpverlener op de bekende Rode Kruis bus en een poosje lid van het Dagelijks Bestuur van onze afdeling, heb ik mij een poos bezig gehouden met de opzet van een rijopleiding voor nieuwe chauffeurs op de rolstoelbussen en voor het Covid vervoer. Zeer afwisselend werk en af en toe doet het mij zelfs weer denken aan aspecten van mijn vroegere werk.

Eén opmerking over 'Deugt niet! Onvoldoende!'

  1. Taak van de ouders! Onmachtige ouders brengen in hun kinderen de echo van hun tekortkomingen. Scholen kunnen dit niet veranderen. Dat is een bredere grotere maatschappelijke taak.
    Maatschappelijke problemen op het bordje van Onderwijsland leggen is een standaard geworden bij de Nederlandse politiek.

    Met inspecties heb ik weinig ervaring. Een enkel lesbezoek vaker onaangekondigd dan vooraf bekend heb meegemaakt. Eenieder was altijd welkom in mijn lessen.

    En constructieve adviezen heb ik altijd graag overgenomen. Achteraf vind ik dat ik veel dingen in mijn lessen anders en beter had moeten doen.

    Gelukkig neem ik steeds meer afstand van mijn onderwijswerk.

    Vriendelijke groet,

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: