Stinkt er iets?

Mijn mond viel er echt van open. Dat zal geen fraai gezicht zijn geweest, te meer omdat ik tegelijkertijd iets lelijks zei. Ik had net gelezen, dat een Turkse meneer, die zijn hele gezin en zijn moeder heeft vermoord, van de rechter een gevangenisstraf van 30 jaar opgelegd heeft gekregen. Je maakt een einde aan het leven van jouw moeder, jouw vrouw en jouw twee kinderen en dan ga je per dode 7 jaar de cel in. In Nederland kom je namelijk na 28 jaar vrij, als je dertig jaar cel krijgt.  Onderzoek heeft uitgewezen, dat de man niet ontoerekeningsvatbaar is en dat er ook waarschijnlijk geen kans op herhaling is. Knap onderzoek zal dat geweest zijn.

Hij kwam volgens de rechter niet voor levenslang in aanmerking, omdat het niet in alle gevallen om moord zou gaan. Tenminste, dat was niet te bewijzen. Dat puntje vind ik sowieso al iets, dat ze in het rechtsbestel meteen mogen elimineren. Ik bedoel het onderscheid tussen moord en doodslag. De straffen daarvoor verschillen nogal een beetje van elkaar. Dat we hier te maken hebben met een man, die er ook nog van alles bij verzint om zijn straf te ontlopen maakt het voor de rechter niet dusdanig ernstig, dat hij er nog wat jaartjes bij krijgt. Wat een waanzin en wat een hopeloos slappe rechtsgang.

Ik las ook pas geleden nog over het verschil in strafmaat tussen België en Nederland als het gaat om de zogenaamde containeruithalers. In Nederland krijgen ze een boete omdat ze illegaal op het terrein zijn. In België kunnen ze tot 9 jaar de bak in. Opgeruimd staat netjes.

En tot slot dan nog even over de zogenaamde voetbalhooligans. We mochten weer genieten van beelden van opgeschoten jongelui en totaal gestoorde wat oudere idioten, die de politie bekogelden met bakstenen, de politiebusjes vernielden en op allerlei manieren bezig waren met de rechtsorde te verstoren en uit te dagen. Ze hebben er eindelijk eentje een half jaar cel gegeven. Maar ik vraag mij werkelijk af waarom we niet iedereen, die een steen of iets anders gooit naar de politie niet meteen arresteren, aanklagen wegens poging tot doodslag en voor een jaartje uit de maatschappij verwijderen.  Het zal wel te duur zijn of zoiets.

Maar feit blijft, dat het in dit landje op het gebied van de rechtspraak en ordehandhaving een uitzonderlijk slappe hap is.

Gepubliceerd door hermanstel55

Ik ben gepensioneerd leidinggevende van een aantal basisscholen in het westen van ons land. Mijn werk heb ik meer dan 43 jaar met heel veel plezier en enthousiasme uitgevoerd. Na mijn pensionering werkte als vrijwilliger voor het Rode Kruis. Begonnen als chauffeur en hulpverlener op de bekende Rode Kruis bus en een poosje lid van het Dagelijks Bestuur van onze afdeling, heb ik mij bezig gehouden met de opzet van een rijopleiding voor nieuwe chauffeurs op de rolstoelbussen en voor het Covidpatiënten-vervoer. Zeer afwisselend werk, maar na vijf jaar was het tijd voor iets anders. Momenteel werk ik als vrijwilliger/chauffeur op de bussen van de Zonnehuisgroep.

Eén opmerking over 'Stinkt er iets?'

  1. Onze rechtspraak is vaak zo krom als een hoepeltje. Het lijkt wel of altijd precies de verkeerden zwaar gestraft worden terwijl zware criminelen in de watten gelegd worden omdat ze precies weten hoe het werk in dat wereldje.
    Je zou er moedeloos van worden.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie